Toccata Newén for piano

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Toccata Newén for piano

Commentary by the composer The “Toccata Newén” is dedicated to Horacio Lavandera, who premiered it on November 22nd, 2005 at the Manuel de Falla Concert Hall located in the headquarters of the General Society of Authors and Editors, Madrid. It was played within a cycle of concerts preceding the prize ceremony of the Tomás Luis de Victoria Latin American Music Prize. The works starts with a sort of mechanical allusion, which suggests energy (which is the direct translation from Mapuche of the word Newén). The Mapuches are the indigenous people of Patagonia, who inhabit the southern parts of Argentina and Chile. The composer does not pretend to make musicological research in this work, but rather take the roots, rhythms and mythology as a source of inspiration to develop his own language; a sort of imaginary folklore. The work is built upon rhythmic, melodic and harmonic elements that suggest this concept. Formally, it is an ABA -in other words a ternary form- that starts off with a kind of fast, wild dance, and a great display of virtuosity. The central section is slow and contemplative, and it has an introduction with reminiscences of vidala (a type of folk song from the north of Argentina), which then leads to a baguala (a type of folk song from northwestern Argentina) that resonates in the extreme registers of the piano. After this slow-paced interlude, the ferocious rhythm from the beginning makes a comes back and continues all the way till the end. In this work the composer utilizes minimalist, atonal, pentatonic procedures as well as elements from Argentinean folk music. Comentarios del autor La “Toccata Newén” está dedicada a Horacio Lavandera, quien la estrenó el 22 de noviembre 2005 en Madrid en la Sala Manuel de Falla de la SGAE, Sociedad General de Autores y Editores, dentro del marco del ciclo de conciertos de la Semana Musical Tomás Luis de Victoria, ciclo de conciertos que precedió a la proclamación del premio Iberoamericano de la música Tomás Luis de Victoria. La obra se inicia con una alusión mecanicista, que sugiere energía (que es la traducción del vocablo mapuche Newén). Los mapuches son indígenas de la Patagonia, que habitan parte del Sur de Argentina y Chile. El compositor no pretende en esta obra hacer etnomusicología, si no tomar raíces, ritmos y mitología como fuente de inspiración para desarrollar su propio lenguaje, como una especie de folklore imaginario. La obra está construida sobre elementos rítmicos, melódicos y armónicos que sugieren la idea folklórica. Formalmente es un ABA, o sea una forma especular, que comienza con una especie de danza rápida salvaje, con gran despliegue pianístico. La parte central es lenta y contemplativa, que tiene una introducción con reminiscencias de vidala, para luego dar paso a una especie de baguala, que resuena en registros extremos. Luego de este interludio lento, vuelve el ritmo feroz del comienzo, que remata la obra. En esta obra el autor emplea procedimientos minimalistas, atonales, pentatónicos y elementos del folklore argentino.

Year

2005

Instrumentation

Piano solo

Duration

7 m.

Published

Filarmonika Music Publishing

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