Rapsodia Andina for violoncelle and piano

works

Rapsodia Andina for violoncelle and piano

In “Rapsodia andina” by Esteban Benzecry we can find rhythmic quotations of dances and songs from the Latin American folklore, fused by the composer with a modern musical language. In this piece we can hear the cadential rhythm of the baguala, a style characteristic of northern Argentina, part of Bolivia, and Perú; it is a song usually accompanied by a drum called caja india. This accompaniment is assigned to the cello who imitates it by doing arpeggiated pizzicato chords. The cadenza in the cello has some traits of the carnavalito, a joyous dance from the same region, characterized by a long beat and two short ones on the caja india. The work ends with the energy of the malambo. The rhythm is rough and virile. The malambo is an Argentinean dance that is executed by men only in which they compete to show their abilities in the zapateo, which features rythmic footwork.

“Rapsodia andina” is dedicated to Gloria Lin and Jesús Castro- Balbi, who premiered it in New York in 2002.

Notas sobre la obra

En la “Rapsodia andina” de Esteban Benzecry se pueden encontrar citas rítmicas de danzas y canciones pertenecientes al folclor latinoamericano, fusionadas por el autor con un idioma musical moderno. En esta pieza podemos oír el ritmo cadencioso de la baguala, canto muy característico del norte de Argentina, parte de Bolivia y Perú, usualmente acompañado por un tambor llamado caja india. Este acompañamiento es asignado al violonchelo, que lo imita con acordes arpegiados en pizzicato. La cadenza del violonchelo tiene elementos del carnavalito, danza festiva muy popular en la misma región, que se distingue por un ritmo de un toque largo y dos cortos en la caja india. La obra finaliza con el frenesí de un malambo. El ritmo es rudo y viril. El malambo es una danza de competencia para hombres solos en la que se demuestra la habilidad para el zapateo.

“Rapsodia andina” está dedicada a Gloria Lin y Jesús Castro Balbi, quienes la estrenaron en Nueva York en el 2002.

Year

2002

Duration

9 m.

Published

FILARMONIKA PUBLISHING